close
تبلیغات در اینترنت
زیارت امام رضا

زیارت امام رضا

زیارت امام رضا

زیارت امام رضا

زیارت امام رضا

زیارت امام رضا
زیارت امام رضا
وب سایت رسمی موسسه مطالعاتی آسمان قم
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما
حدیث رضوی
اوقات شرعی
نوای رضوی
حمایت می کنیم
موضوعات
آرشیو
آمار
جستجو
جدید ترین مطالب
تبلیغات
زيارت

زيارت نه يک ديدار که شوق وصال يار و عشق تقرب به درگاه اولياء الله است که شاه و گدا نمي شناسد چون همگان خالصانه و خاضعانه به پيشگاه ملکوتي برگزيدگان و نظر کردگان حضرت ذوالجلال عرض اخلاص و ارادت مي ورزند و در اين شوق ديدار، پادشاهان و گدايان و پابرهنه گان و ديگر مردمان از ثريانشين و سفلانشين همه به عشق و آرزو مي آيند تا به فيض سعادت دنيوي و اخروي رسيده و ره توشه اي معنوي از براي صفاي دل برگيرند و به عزت و آرامش رسند. اي زائر گرامي که بر رواق حرم قدس رضوي توفيق حضور و زيارت يافته اي حرمي که ملائک به پاس و پاسباني آمده اند و اکنون به زير سقف گنبدي ايستاده اي که سلاطين در همين جا به نياز آمده اند و حاجت طلبيده اند که در اينجا سلاطين و مساکين همه در يک صفند. پس گران فرصتي يافته اي که به درگاه فردوسيان والا راه يافته اي، غنيمت شمارش. مبارک و مقبولت باد![1] .


تعداد بازديد : 79
جمعه 12 آبان 1391 ساعت: 15:9
نویسنده:
نظرات()
مشاهده ادامه مطلب
زيارت حضرت رضا ( عليه السّلام )

زيارت حضرت رضا ( عليه السّلام ) 

مرحوم علامه مجلسي در جلد 102 بحارالانوار ج 102،ص 49 صفحه 49 و مرحوم شيخ صدوق در عيون اخبار ج 2،ص 270 از امام هادي(عليه السلام)نقل كرده كه فرمود: هركس حاجتي داشته باشد غسل زيارت كرده و جدّم امام رضا(عليه السلام) بطوس را زيارت كند و در قسمت بالاي سر حضرت دو وهو ركعت نماز بجاي آورده ودر قنوت نماز، حوايج خود را بخواهد خداوند حاجت او را خواهد داد مگر اينكه چيز گناه و يا قطع رحم از خدا بخواهد زيرا حرم مطهّر آن حضرت باغي از باغهاي بهشت است و هرمؤمني اورا در آن مكان مقدّس زيارت كند، خداوند اورا ازآتش دوزخ نجات داده و وارد بهشت خواهد نمود.


تعداد بازديد : 87
چهارشنبه 15 شهريور 1391 ساعت: 11:25
نویسنده:
نظرات()
آداب زيارت

آداب زيارت امام هشتم 

زائران ارض اقدس و راهيان مشهد رضوي، پيش از آنكه سر بر آستان ملك پاسبان سلطان خراسان، حضرت علي بن موسي الرّضا (عليه آلاف التحيّة والثّناء) بسايند، شايسته است كه به نكاتي چند، در زمينه «آداب زيارت» توجّه كنند، كه به برخي از آنها فهرست وار اشاره مي كنيم: 

در طول مسافرت، از گناه و معصيت و كارهاي لغو و بيهوده به شدّت اجتناب كند كه چه بسا مانع قبولي اعمال وزيارت مي شود؛ همانطوري كه در تشرّف حاج علي بغدادي خدمت حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) بدان اشاره شده. 

پيش از ورود به سرزمين اقدس مشهد رضوي، غسل زيارت كند. 

هنگام ورود به حرم مطهّر حتماً باطهارت باشد و كوشش كند كه باغسل زيارت وارد حرم شود، البته اگر شب غسل كند تا صبح كفايت مي كند و اگر روز غسل كند تا شب كفايت مي كند؛ بلكه براي هر شبانه روز، يك غسل كافي است. 

لباسهاي تازه و پاكيزه اش را بپوشد. 

در آستانه بايستد و اذن دخول بخواند، هر وقت دلش رقّت پيدا كرد و اشكش سرازير گردد، وارد شود. 

با اعتقاد به اينكه حضرت او را مي بيند و سخنانش را مي شنود و جواب سلام او را مي دهد وارد حرم شود و نهايت خضوع و خشوع و وقار را رعايت كند و در تمام مدّت تشرّف، حضور قلبش را حفظ نمايد. 

به هنگام تشرّف، پاي راستش را مقدّم بدارد و در وقت خروج از حرم، پاي چپ را مقدّم بدارد. 

به هنگام بوسيدن آستانه، از سجده كردن پرهيز كند. 

در حرم هرگز با صداي بلند صحبت نكند. 

هرگز مزاحم ديگر زائران نشود و اگر قصد ارشاد وهدايت دارد، با زبان خوش و رعايت ادب، تذكّر دهد. 

در احترام زوّار و خدّام تلاش كند، كه احترام آنها احترام امام(عليه السلام) است. 

در پيش روي مبارك، پشت به قبله بايستد و زيارت بخواند. 

سپس به طرف بالاي سر برود و رو به قبله دعا كند. 

آنگاه دو ركعت نماز زيارت، در بالاي سر بخواند. در نماز زيارت بهتر آن است كه در ركعت اوّل بعد از حمد، سوره «يس» و در ركعت دوّم بعد از حمد، سوره «الرّحمن» را بخواند و در قنوت نماز، حوايج خود را از خدا بخواهد. 

امام هادي(عليه السلام) فرمود: «هر حاجتمندي، قبر جدّم امام رضا(عليه السلام) را در طوس زيارت كند در حاليكه باغسل باشد و بالاي سر، دو ركعت نماز بخواند و در قنوت حاجت خود را از خدا بخواهد، خداوند دعايش را مستجاب مي كند؛ مگر اينكه چيز خلاف شرع و يا قطع رحم از خدا بخواهد.» 

بعد از نماز زيارت، دعاي بعد از زيارت را بخواند. 

در دعا و مناجات اصرار كند و از دعاهاي مأثور چون «مكارم الاخلاق» و «عالية المضامين» غفلت نكند. 

خدا را به حق امام(عليه السلام) سوگند دهد تا او را مشمول شفاعت حضرتش قرار دهد. 

امام(عليه السلام) را به حق مادرش حضرت زهرا(عليهاالسلام)، پدرش حضرت موسي بن جعفر و فرزند دلبندش حضرت امام جواد(عليهم السلام) قسم دهد كه او را مورد عنايت خود قرار دهد. 

در رأس همه حوايج خود، براي فرج حضرت بقيّةاللّه (ارواحنا فداه) دعا كند. 

بعد از فراغت از زيارت و نماز و دعا، اگر موجب ايذاي ديگران نباشد، خود را به كنار ضريح مقدّس برساند، طرف راست صورت را بر ضريح مقدّس بگذارد و دعا كند. 

هرگز خيال نكند كه اگر از دور زيارت كند به ادب مقرونتر است. 

از گناهان گذشته اش توبه كند و تصميم قطعي بگيرد كه در آينده، خود را به گناه آلوده نكند. 

مستحب است كه زائر از طرف پدر، مادر، خويشان، دوستان، حق داران و سفارش كنندگان، به نيابت زيارت كند. 

در حرم مطهّر، قرآن كريم تلاوت كرده و به امام(عليه السلام) هديه كند. 

در نماز زيارت و يا هر نمازي كه در حرم مي خواند، هرگز جلوتر از قبر مطهّر نايستد، زيرا به فتواي فقهاي معاصر، نماز خواندن در موازات قبر معصوم و جلوتر از آن اشكال دارد. 

اگر در وسط زيارت، نماز جماعت برپا شود، بهتر است كه زيارت را قطع كرده به نماز جماعت بپردازد و بعد از نماز، زيارتش را تكميل نمايد. 

در حرم امام هشتم(عليه السلام) از نماز جعفر طيّار غفلت نكند كه بسيار تأكيد شده است. 

به هنگام خروج از حرم، پشت به ضريح نكند. 

كوشش كند كه حال و روحيه او بعد از زيارت بهتر ازقبل باشد، زيرا زيارت امام هشتم(عليه السلام) اگر قبول شود، موجب آمرزش گناهان و ريزش وزر و وبال مي شود. 

در مدّت اقامتش در مشهد، نمازها را در حرم بخواند و فضيلت نماز در حرم مطهّر ائمّه(عليهم السلام) بيشتر از نماز در مساجد است و در روايتي آمده كه: «هر يك ركعت نماز در حرم حضرت امير(عليه السلام) معادل دويست هزار ركعت است.» 

چون قصد مراجعت كند، زيارت وداع بخواند. 

سعي كند كه به هنگام بازگشت به وطن، با نورانيّت باشد ووضعش نسبت به قبل از تشرّف، فرق كرده باشد. 

بانوان محترم همواره، خصوصاً در مشهد مقدّس وبالأخصّ به هنگام تشرّف بر حجاب خود مواظب باشند. 

تلاش كند كه در هر فرصتي خود را به مشهد مقدّس برساند و از فيوضات حرم مطهّر آن امام رئوف بهره مند شود، بويژه در ايّام زيارتي. 

ايّام زيارتي حضرت امام رضا(عليه السلام) در طول سال بسيار است كه از آن جمله است: 

1 - ماه رجب، به خصوص روز اوّل آن. 

2 - 11 ذيقعده، كه روز ولادت آن حضرت است. 

3 - 23 ذيقعده، كه روز مخصوص زيارتي آن حضرت است از دور و نزديك. 

4 - 25 ذيقعده، كه روز «دحوالأرض» است. 

5 - آخر صفر، كه روز شهادت آن حضرت است. 

6 - ششم رمضان، كه روز ولايتعهدي آن حضرت است. 

7 - اعياد و وفيات و ديگر مناسبات اسلامي. 


تعداد بازديد : 70
چهارشنبه 15 شهريور 1391 ساعت: 11:21
نویسنده:
نظرات()
سلطان سرير ارتضاء حضرت علي بن موسي الرّضا(عليه آلاف التّحيّة والثّناء)

واژه زيارت 

واژه معروف و محبوب «زيارت» از ماده «زور»، با توجّه به مشتقّات آن درمعاني مختلفي بكار رفته كه از آن جمله است: 

ديدار، پيشوا، بزرگ، دوست ومحبوب، تمايل، احسان، مايه صلاح و پاكي، نيروي مقاومت، مهيّاي سفر و گراميداشت. 

از ديگر معاني آن: اصلاح و تقويت خويشتن عزيمت بسوي كعبه مقصود جهت گراميداشت او و شركت در محفل انس او. 

جالب است كه همه اين معاني با زائران ارض اقدس و راهيان مشهد مقدّس، كمال انطباق را دارد. 

آري !! زيارت، ديدار مشتاقانه اي است با مقام خلافت كليّه الهي و اسماي حسناي خداوندي و مقام مشيّت پروردگاري. 

و زيارت، حضور آگاهانه اي است در محضر جلوه جمال حق و كمال مطلق. 

زيارت، ترنّم شيوا و رساي عاشقانه اي است براي كسب فيوضات سرمدي، با واسطه فيض ميان ربّ و مربوب، خالق و مخلوق و آفريدگار و آفريده. 

زيارت، ارتباط معنوي و ملكوتي است با انسان كامل كه سلطه قدرت او به اذن خدا، تمام هستي و ماسوي اللّه را فراگرفته. 

زيارت، نشانه وفاداري صادقانه هر مأموم است به امام ورهبر خويش كه سازندگي ابعاد وجودي وتأمين سعادت دوسراي خود را در گرو و رهنمود الهي او مي بيند. 

زيارت، ابراز علاقه فطري و ذاتي هر انسان آزاد و مسئول ومتعهّد است، در برابر انسان كامل الهي كه مظهر اسماء جمال و كمال خداوندي است. 

 

زيارت در احاديث اهل سنت 

موضوع زيارت قبر رسول اكرم و ائمّه گرامي(عليهم السلام) اختصاص به مذهب شيعه ندارد و تنها در منابع روايي شيعي از آن سخن به ميان نيامده؛ بلكه اين موضوع دربسياري از منابع و مآخذ اهل سنّت نيز مطرح شده و روايات متعدّدي با تعبيرهاي مختلف از حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) نقل شده كه فرموده است: 

«هر كس بعد از وفات من، قبر مرا زيارت كند همانند كسي است كه در زمان حيات مرا زيارت نموده است.» 

مرحوم علاّمه اميني احاديث مربوط به زيارت قبر رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) را در كتاب گرانقدر «الغدير» از منابع متعدّد اهل سنّت نقل نموده: 

حديث «من زار قبري وجبت له شفاعتي.» را از 41كتاب و حديث «من حجّ وزار قبري بعد وفاتي كمن زارني في حياتي.» را از 25 مأخذ از مآخذ اهل سنّت آورده است. 

تا آنجا كه 22 روايت با تعابير مختلف در اين زمينه از منابع متعدد اهل سنّت، ذكرنموده است. 

پس از ذكر احاديث ياد شده، مطالبي از 41 نفر از شخصيّتها و علماي بزرگ اهل سنّت، در رابطه با فضيلت و پاداش زيارت قبر حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) نقل كرده است. 

آنگاه به آداب زيارت از ديدگاه علماي اهل سنّت پرداخته و در پايان كيفيّت زيارت قبر رسول اكرم و ائمّه بقيع(عليهم السلام) وشهداي احد و ديگر افراد و همچنين توسّل و استشفاع وتبرّك به قبر مطهّر رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) را از منابع و مآخذ آنان نقل نموده است. 

 

زيارت در سيره پيشوايان 

زيارت قبر بزرگان و شخصيّتهاي بزرگ در طول تاريخ، ميان همه ملل و اقوام جهان رايج بوده و در صدر اسلام نيز به اين روش و سنّت تاريخي همراه با شور و شوق عمل مي شد. 

رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) در سفر حجّةالوداع هنگام زيارت قبر مادرش، اشك غم از چشمان مباركش آنچنان سرازير بود كه همه حاضران به گريه درآمدند. 

حضرت زهرا(عليهاالسلام) به زيارت قبر جناب حمزه مي رفت و در كنار قبر مطهّر رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) نماز بجاي مي آورد وگريه مي كرد. 

 

زيارت از ديدگاه ائمه(عليهم السلام) 

در روايتي، حضرت رضا(عليه السلام) از زيارت قبور ائمّه(عليهم السلام) به عنوان مكمّل وفاي به عهد زائر و شيعه، نسبت به امام و پيشواي خود ياد مي كند. 

در روايتي، امام باقر و حضرت اميرمؤمنان(عليهما السلام) زيارت ائمّه(عليهم السلام) را متمّم مراسم حج تعبير مي كنند. 

حضرت باقر(عليه السلام) مراسم حج را مقدّمه آمدن به حضور امام و اعلام وفاداري به ولايت آن مي داند. 

حضرت رضا(عليه السلام) زيارت رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) چه در حال حيات و چه بعد از رحلت را، معادل زيارت خداوند تبارك وتعالي مي داند. 

در روايتي، حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) به امام حسن مجتبي(عليه السلام) مي فرمايد: 

«هر كس مرا يا پدرت و يا برادرت حسين و تو را، چه در حال حيات و چه بعد از مرگ، زيارت كند، من او را ازگرفتاريهاي قيامت نجات خواهم داد.» 

اين مقدّمه را با يك حديث جامعي از منابع معتبر شيعه به پايان مي بريم: 

رسول اكرم(صلي الله عليه و اله وسلم) خطاب به اميرمؤمنان علي(عليه السلام) فرمود: 

«اي ابوالحسن! خداوند قبر تو و قبور فرزندانت را بقعه اي ازبقاع بهشتي و قطعه اي از قطعات جنت قرار داده است. خداوند دلهاي نجيبان و برگزيدگان بندگانش را به طرف شما گرايش داده است، آنها جهت تقرّب به خداوند و محبّت به رسول خدا، در راه رسيدن به قبور شما هر ذلّت و اذيّتي را بر خود هموار مي كنند و فراوان به زيارت قبور شما مي آيند، آنها از ويژه افرادي هستند كه به شفاعت من راه يافته و به حوض من وارد مي شوند. آنها در بهشت، به زيارت من نائل خواهند شد. 

يا علي! كساني كه در آبادي قبور شما تلاش كنند و ملتزم به زيارت شما باشند، همانند كساني هستند كه در ساختن بيت المقدّس مددكار حضرت سليمان بن داود باشند. 

آنان كه قبور شما را زيارت كنند، همانند كساني هستند كه بعد از حَجّةالاسلام، هفتاد حج، بجا آورده باشند و به هنگام بازگشت از زيارت شما، از گناهان پاك مي شوند مانند روزي كه از مادر متولّد شده اند. 

اي علي! دوستان و دوستدارانت را بشارت بده به نعمتهايي كه چشمي نديده، گوشي نشنيده و بر قلب بشري خطور نكرده است. 

ولكن افراد پست و فرومايه زائران قبور شما را نكوهش مي كنند، گويي به گناه ناشايستي دست يازيده اند، آنها بدترين امّت من هستند، شفاعت من به آنها نمي رسد و بر حوض من وارد نمي شوند.» 


تعداد بازديد : 92
شنبه 21 مرداد 1391 ساعت: 11:38
نویسنده:
نظرات()
تبلیغات
مطالب تصادفی
ورود کاربران
عضويت سريع
لینک دوستان